Ik ben bezig met het vergelijken van een paar exchanges en loop tegen iets aan waar ik graag jullie mening over hoor.
De meeste platformen noemen een percentage per transactie, maar dat percentage blijkt in de praktijk zelden het hele verhaal. Er zit vaak verschil tussen maker en taker, er zijn staffels op basis van je maandelijkse volume, en sommige platformen rekenen daarnaast nog kosten voor opnames die per munt verschillen.
Wat mij vooral opvalt: een platform dat op het eerste gezicht goedkoper lijkt, kan duurder uitpakken zodra je kleine bedragen inlegt. Bij een vast minimumbedrag per opname weegt dat zwaar als je maandelijks een klein bedrag inlegt in plaats van één keer een groot bedrag.
Mijn vragen aan jullie:
- Kijken jullie naar het tarief per transactie, of rekenen jullie een heel jaar door inclusief opnamekosten?
- Hoe zwaar laten jullie de staffels meewegen als je nooit in de buurt van dat volume komt?
- Zijn er kosten die je pas achteraf tegenkomt en die vooraf niet duidelijk zijn?
Ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken. Vooral van mensen die periodiek kleine bedragen inleggen, want daar lijkt het verschil het grootst te zijn.