Geld terughalen na scam

Hallo allemaal,

Mijn naam is Frank en ben begin oktober 2024 benaderd door een bedrijf om te gaan investeren in crypto. Omdat het wel interessant klonk ben ik daarop ingegaan en ben begonnen met 650 euro.

Mijn financieel adviseur zoals hij zichzelf noemt adviseerde ARTF, dat was veilig met een laag risico. Na een paar weken stelde hij voor om over te stappen naar OBT (Oilbit token) want daar hadden ze hoge verwachtingen van.

Na twee weken deed er zich een kans voor want hij wist dat OBT ging zakken in waarde en later diezelfde dag weer zou gaan stijgen dus nu was het moment om er meer geld in te stoppen.

Ik heb er toen nog 5000 euro ingestopt en inderdaad aan het eind van de dag steeg OBT weer in waarde.

Toen deed er zich weer een kans voor en kreeg ik de mogelijkheid om te investeren in een STO, maar daarvoor moest ik wel 50.000 euro ophoesten. Dat kon makkelijk met een lening want dat geld zou na twee weken van de start van de STO verdubbeld zijn.

Die lening heb ik niet afgesloten gelukkig.

Ondertussen was ik eens aan het kijken waar ik mijn OBT kon verkopen. In ieder geval niet in mijn Coin wallet want die ondersteund OBT niet.

En er is maar 1 exchange waar OBT is listed en dat is Dex trade. Aleen zijn mijn OBT aangekocht op het TRON netwerk en Dex trade werkt met ERC20 dus dat ging ook niet lukken.

Toen begonnen er wat belletjes te rinkelen en begon het langzaam tot me door te dringen dat ik wel eens het slachtoffer van een scam kon zijn.

Toen in contact gekomen met hulpstation.nl die mijn crypto heeft onderzocht en tot de conclusie kwam dat mijn crypto 0 waarde had.

Daarna werd ik gebeld door een ander bedrijf dat mij ook wilde interesseren in crypto investeringen. Toen ik de beste man vertelde dat ik er net achter was dat ik was gescamd en dus geen interesse had stelde hij voor om hun fraude afdeling er eens naar te laten kijken.

De volgende dag kreeg ik bericht dat ze via de bankstortingen mijn geld hadden kunnen traceren dat via Roemenie in Oostenrijk terecht gekomen was. Dat kan want het betreffende bedrijf van mijn financieel adviseur zit in Wenen.

Ze zouden inclusief winst zo’n 7.000,-- euro kunnen terughalen. Dit werd op een rekening bij hun partner MT Provider gezet en van daaruit naar een account in mijn naam bij Coinbase waar tot mijn verbazing ruim 40.000,-- op terecht kwam. Gemaakte winst was de verklaring.

Toen werd het lastig want om over mijn geld te kunnen beschikken moet ik eerst 4.000,-- euro naar Coinbase overmaken via een rekening bij Bunk bank. Omdat mijn bank dat niet vertrouwde boekten ze het geld weer terug dus ik maakt het weer over en mijn bank boekt het weer terug. Toen nog een keer overgemaakt en toen zij Bunq dit vertrouwen we niet, we heffen je rekening op en bevriezen je geld 30 dagen i.v.m. mogelijk nog lopende betaligen. Ik kon dus niet bij “mijn” geld.

Achteraf gezien was dit exact het scenario van een recovery scam maar gelukkig had ik mijn 4000,-- nog die als het goed is volgende week door Bunq wordt overgemaakt.

Als ik op mijn account kijk bij Coinbase heb ik ook geen saldo meer dus dat zegt genoeg.

Toen heb ik weer contact gezocht met mijn eerste financieel adviseur met het verzoek om mijn inleg, de 5.650,-- euro uit mijn portfolio te halen en op mijn rekening te storten. Geen probleem, dat gingen we regelen. Hij had echter nog wel een kans voor me, ik kreeg de gelegenheid om een 24 uurs AI trading sessie te doen op Ascend-ex. Daarmee groeide mijn OBT munten van ruim 15.000 naar 61.250 en dat bij een koers van USDT 1,60 was dat natuurlijk niet verkeerd.

Ik dacht toen bij mijzelf als ik met die OBT kon handelen moeten ze waarde gehad hebben anders had dat niet gekund.

Affijn, de volgende dag zouden we iets meer dan de 5.650,-- euro uit mijn portfolio halen dus mijn adviseur stuurde een mail naar Oilbit support met het verzoek of we de munten via hun OCT desk konden verkopen.

Het antwoord was een mail waarin stond dat er illegale handelingen met OBT munten werden vermoed en dat alle wallets met OBT red flagged waren zoals ze het noemden en dat er niet gehandeld kon worden voordat de bezitters 25 % van de waarde van hun OBT hadden gestort op een nog nader te noemen wallet adres. Nou, dat geld had ik niet want alles zit in de crypto.

Financieel adviseur stelde voor mijn auto te verkopen en na 24 uur als het geld weer beschikbaar was deze weer terug te kopen van de dealer.

Toen was ik er wel klaar mee en heb de contacten verbroken.

Nu wil ik natuurlijk mijn geld terug en las een review over Coin Commission Services die dat soort recovery services aanbiedt.

Nu de hamvraag, heeft iemand hier wel eens van Coin Commission services gehoord en weet of het een betrouwbare partij is?

Het is een heel verhaal geworden maar alleen de laatste vraag stellen leek me wat te simpel.

Ik hoop op een positief bericht.

Groeten,

Frank

Uiteindelijk heeft het Nederlandse bedrijf Paucitas voor mij een onderzoek uitgevoerd dat resulteerde in een 7 pagina’s tellend rapport met asl eindconclusie jammer maar helaas.
Er valt niets terug te halen want mijn geld is allang verdwenen en de crypto in mijn wallet heeft 0 waarde.

Erg zuur maar het is een kwestie van accepteren en mee leren leven.

Maar pas vooral op voor recovery scammers want dan raak je alleen maar nog meer geld kwijt. Geld van crypto scams is in 99 % van de gevallen gewoon weg en niet meer terug te halen. Zij die anders beweren moeten dat dan maar op basis van no cure no pay bewijzen.