Futures Prepetual ervaringen

Hallo,

Zelf al best wel wat ervaring met spot trading. Zit nu op bitvavo, Bybit maar focus me nu op Deribit voor Futures.
Ben zelf aan het uitzoeken hoe Futures Prepetuals werken 100% BTC gericht.

Hiermee kun je evt leverage toepassen als je dat wilt en je kunt ook instappen dat je denkt dat BTC zakt en dan winst pakken.
Je kunt dus 2 kanten op traden wat met spot niet kan.

Onduidelijkheden voor mij:
Bij sommige futures ga je een contract aan voor een bepaalde tijd en einde looptijd krijg jij wel of geen winst.

Bij Prepetual Heb je een eeuwige looptijd.
Maar als je instapt zie je een soort winst/verlies in rood of groen maar je ziet niet b.v BTC was 63K nu is het 66K je ziet een soort winst/verlies margeā€¦

Kun je dan ook op elk moment uitstappen?
Zo van 3% winst, desnoods een market order en hoppa winst?

(PS gaat me nu even niet om het hefboom effect wat toepasbaar is. Puur op: Ik kan een limit buy plaatsen met tegelijk SL en TP erbij. Maar kan je tussendoor uitstappen.

Bij traditionele futures ga je inderdaad een contract aan voor een bepaalde tijd. Aan het einde van die periode wordt de winst of verlies vastgesteld op basis van de prijs van het onderliggende activum op dat moment.

Perpetual Contracts zijn anders. Ze hebben geen vervaldatum en worden daarom niet afgewikkeld zoals traditionele futures. Dit maakt ze aantrekkelijk voor traders die langdurige posities willen aanhouden zonder zich zorgen te hoeven maken over contractvernieuwingen.

Winst/Verlies Weergave

Bij perpetual contracts zie je doorgaans een realtime weergave van je winst of verlies (PnL - Profit and Loss). Dit is gebaseerd op de huidige marktprijs ten opzichte van de prijs waarop je het contract bent aangegaan. Deze PnL wordt vaak in percentages en in je gekozen valuta weergegeven (bijvoorbeeld BTC of USDT).

Op elk moment uitstappen

Ja, je kunt bij perpetual contracts op elk moment uitstappen. Hier zijn een paar opties hoe je dit kunt doen:

  1. Market Order: Dit plaatst direct je order tegen de huidige marktprijs. Dit is handig voor snelle exits, maar kan leiden tot slippage (wanneer je order wordt uitgevoerd tegen een minder gunstige prijs dan verwacht).
  2. Limit Order: Hiermee stel je een specifieke prijs in waarvoor je wilt verkopen. Dit kan helpen om betere prijzen te krijgen, maar er is geen garantie dat je order wordt uitgevoerd als de markt die prijs niet bereikt.
  3. Stop-Loss (SL) en Take-Profit (TP): Zoals je al aangaf, kun je ook vooraf SL en TP instellen. Dit helpt om automatisch winst te nemen of verliezen te beperken zonder dat je constant de markt in de gaten hoeft te houden.

Veel succes met je trades op Deribit!